Eläinten
suojavärityksen evoluutio
1. Aistiympäristö ja sen viestit
rauhoittava lämmittelytehtävä ulkona Kuten ihmiset, myös muut eläimet ohjautuvat ympäristössä aistiensa avulla lukemalla ympäristön välittämiä viestejä. Vaikka muut lajit kuin ihmiset eivät käytä verbaalista kieltä viestien välittämiseen, kommunikoivat ne monin eri tavoin (esimerkiksi suoja- tai varoitusväriensä avulla) ja useimmilla on oma kielijärjestelmänsä, jota me ihmiset emme vain ymmärrä. Ihmisten elämässä verbaaliset vihjeet ja puhe usein hallitsevat käytöstämme, kommunikointiamme ja ympäristömme lukemista, mutta samanaikaisesti ohjaudumme myös muiden havaintojen avulla. Entä jos jättäisimme verbaalisen viestinnän hetkeksi ja kokeilisimme havainnoida muita viestejä ympäristöstämme. Minkälaisia tietoja ympäristöstä silloin nousee esiin ja miten me ohjaudumme sen avulla? Tarvikkeet: Muistiinpanovälineet (kyniä ja paperia). Mennään ulos koulun ympäristöön (mahdollisimman rauhalliseen paikkaan, joka mahdollistaa hiljaisen työskentelyn) tutkimaan aistiympäristöä. Sovitaan yhdessä alue jolla liikutaan. Jokainen osallistuja saa muistiinpanovälineet. Tehtävä toimii rauhoittavana, lämmittelytehtävänä keskittyneeseen luovaan työskentelyyn. Tehtävä: Millaisia viestejä ympäristö välittää. Mitkä värit, muodot, hajut tai äänet vetävät sinua puoleensa? Entä työntävät luotaan? Liiku ympäristössä ja tee kuvallisia ja sanallisia muistiinpanoja aistimistasi tunnelmista ja havainnoista. Aikaa työskentelyyn olisi hyvä varata vähintään 20 minuuttia - 1 tunti, sillä aistiympäristöön virittyminen vie oman aikansa. Tehtävän voi aloittaa pienellä rauhoittumishetkellä, jossa ollaan lyhyt aika silmät kiinni, hiljaa, laskeutuen omaan kehoon ja kuulostellen ympäristöä. Tehtävän jälkeen käydään keskustellen läpi osallistujien havaintoja. Löytyikö tutusta ympäristöstä jotakin uutta tai erikoista? – – – – – – – – – – – 2. Omituisten eliöiden kerho Toteutuksen apuna voi käyttää muistiinpanoja tehtävästä Aistiympäristö ja sen viestit. Tehtävä: Luo oma kasvi tai eläin, joka käyttää suoja- tai varoitussignaaleja saalistajia vastaan. Mieti, keneltä se suojautuu tai ketä se yrittää houkutella luokseen? Millaisia muotoja, hajuja, värejä, ääniä tai muita keinoja se siihen käyttää? Millaisessa ympäristössä se elää? Voit käyttää apuna ulkoa keräämiäsi aistimuistiinpanoja ja huomioita ympäristöstä, sekä luennolla kuulemaasi. Keksi lopuksi eliöllesi nimi. Työskennellään pienryhmissä, työskentelytapa piirtäen tai maalaten isolle pohjalle. Jos aikaa on enemmän, työskentely voi tapahtua myös ulkona, veistomateriaaleja käyttäen. Työskentelytapa voi olla pieni installaatio tai eliöveistos, johon voi käyttää esimerkiksi narua, ulkoa löytyviä oksia, maaleja, muovailuvahaa tai savea. Installaatio tai veistos toteutetaan paikkasidonnaisesti suoraan ulos, samalle alueelle jossa tehtiin ensimmäinen tehtävä. Ryhmät voivat valita sieltä kiinnostavan elinympäristön eliölleen. Työskentelyn lopuksi kierretään yhdessä alueelle muodostunut eliötaidepolku läpi. |
– – – – – – – – –
Opetusmateriaalimme on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 kansainvälisellä lisenssillä: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/. Voit siis käyttää materiaalejamme vapaasti, kuitenkin muistaen mainita meidät alkuperäisenä tekijänä. Sosiaalisen median julkaisuissa pyydämme tägäämään projektimme: Instagram: @evolution_in_action, Facebook: @evoluutiopajat, Twitter: @EvoWorkshops. Jos käytät materiaalejamme opetuksessasi, kuulemme mielellämme terveisiä ja palautetta. Voit tägätä meidät sosiaalisessa mediassa tai lähettää sähköpostia: [email protected] Evoluutiopajat-logo: jpeg, eps |