1. Pölyttäjän päiväuni
Yhteinen houkutuskukka Oletko miettinyt miltä maailma näyttäisi jos katsoisit sitä jonkun toisen ihmisen silmin? Luultavasti näkisit asiat hieman eri tavoin, mutta maailma näyttäisi silti aika tutulta. Entäpäs jos näkisitkin maailman pölyttäjän vinkkelistä? Asiat olisivat silloin varmasti hyvin erinäköisiä. Pölyttäjät muun muassa näkevät ylimääräisen aallonpituuden mitä ihmissilmät eivät voi nähdä. Emme voi tietää millaisena pölyttäjät näkevät maailman, mutta onneksi meillä on kuitenkin ultraviolettivalo, jonka avulla voimme hieman kuvitella, mitä kaikkea pölyttäjille maailmasta avautuu. Tämä tehtävä soveltuu parhaiten nuoremmille osallistujille, mutta on muokattavissa muillekin ikäryhmille esim. taidetyöskentelyn tekniikkaa muuttaen ja pohtien syvemmin kukkakasvien olemusta sekä niistä opittua tietoa. – – – – – – – – – Tehtävänä on ryhmän yhteinen, pölyttäjän silmin katsottava, ultraviolettivalossa hehkuva kukka. Jokainen osallistuja tekee kukalle oman terälehden, jotka kootaan tilaan levittyväksi ryhmän kollektiiviseksi taideteokseksi. Tarvikkeet kukkaan:
Muuta tarvittavaa: UV-taskulamppuja (yksi tai useampi) ja tila, jonka saa pimennettyä tai hämäräksi. – – – – – – – – – Tehtävä osallistujille: Millaisen terälehden haluaisit tehdä pölyttäjien iloksi ja houkutukseksi? Luonnostele ääriviivat ja leikkaa kartongista haluamasi muotoinen terälehti. Suunnittele ja maalaa sille oma ultraviolettivalossa hohtava väritys ja kuviointi. Aikaa työskentelyyn voi käyttää ryhmän iästä noin riippuen 30min – 1,5h. Kun terälehdet ovat valmiit, asetellaan ne suureen rinkiin, josta muodostuu ryhmän yhteinen houkutuskukka. Tila pimennetään ja siellä liikutaan pölyttäjien näköaistein, UV-taskulamppujen avulla. Minkälainen kukka muodostui? Minkälaisia pölyttäjiä se houkuttaisi? Miten pölyttäjät reagoisivat tähän uuteen kukkalajiin? Mikä lajin nimi olisi? Lisätehtävää, jos työskentelyyn on enemmän aikaa: – Erityisesti nuorempien osallistujien kanssa kukkamaailmaan uppoutumiseen voi käyttää enemmän aikaa. Esimerkiksi UV-kasvomaaleja käyttäen lapset voivat tehdä itselleen oman pölyttäjävärityksen, ja hämärässä pölyttäjämaailmassa voidaan esimerkiksi opetella mehiläistanssia. – Kukalle voidaan tehdä myös sen keskusta, esimerkiksi wc-paperirullien hylsyistä maalaten ja liimaten. Jokainen osallistuja saa suunnitella yhden tai useamman pölytettävän heteen/emin kukan keskustaan. |
|