Eliöyhteisöt ja evoluutio: Resurssikilpailupeli
Pelin ohjeet
Tämä peli havainnollistaa, miten kilpailu voi vaikuttaa ekosysteemeihin. Pelin aikana osallistujat oppivat, miten resurssien, kuten ravinnon, määrä voi vaikuttaa lajien menestymiseen ja miten kilpailu voi vaikuttaa eliöyhteisöjen rakenteeseen. Peliin tarvittava materiaali: Ei kilpailua resurssista -tilanne (3 pelaajaa): 8 valkoista paperimassapalloa 8 mustaa paperimassapalloa 8 keltaista paperimassapalloa 8 punaista paperimassapalloa 8 sinistä paperimassapalloa 3 syvää paperilautasta tms. 3 muovilusikkaa eläinkortit / elämäkortit sekuntikello Kilpailu resurssista -tilanne (3 pelaajaa): 4 valkoista paperimassapalloa 4 mustaa paperimassapalloa 4 keltaista paperimassapalloa 4 punaista paperimassapalloa 4 sinistä paperimassapalloa 3 syvää paperilautasta tms. 3 muovilusikkaa eläinkortit / elämäkortit sekuntikello Pelin aloitus: Asettele pallot pöydälle. Pallot pysyvät helpommin pöydällä, jos laitat alle esim. palan liukuestemattoa. Anna kaikille osallistujille eläinkortti (susi, kettu, ilves) ja lusikka, jolla voi kerätä palloja omalle lautaselle. Jos osallistujia on enemmän kuin kolme, voit lisätä pelipöytiin neljännet pelaajat. Valitse hänelle satunnaisesti eläinkortti ja lisää palloja pöytään. Esim. jos tulee suden kortti niin ”ei kilpailua”-ryhmässä pitää lisätä 8 valkoista ja 4 punaista palloa, ”kilpailu”-ryhmässä 4 valkoista palloa ja 2 punaista palloa. Anna kaikille osallistujille 3 elämäkorttia (sydänkortti). Pelin kulku: Pelaajat jaetaan 3 (4) hengen ryhmiin. Pelin ideana on selviytyä hengissä. Sitä varten jokaisen pelaajan pitää kerätä tietyn värisiä palloja (valkoisia, keltaisia, punaisia, sinisiä tai mustia) ja käyttää niiden keräämiseen vain lusikkaa. Lusikkaa saa käyttää vain yhdellä kädellä. Lajit voivat kerätä vain sen värisiä palloja, mitkä on merkattu heidän kortteihinsa (esim. ilves kerää keltaisia ja sinisiä palloja, mutta kettu saa kerätä sinisiä, mustia ja punaisia palloja). Pallot voivat symboloida jotain resurssia kuten ravintoa tai sopivaa pesäpaikkaa. Pelin alussa jokaisella pelaajalla on kolme elämää. Jotta selviää hengissä yhdeltä kierrokselta, pitää pelaajan kerätä vähintään 5 palloa. Jos pelaaja ei onnistu saamaan 5 palloa, hän menettää yhden elämäkortin. Jos pelaaja kerää vähintään 8 palloa, hän saa ylimääräisen elämäkortin eli ’lisääntyy menestyksekkäästi’. Jos kerää 11 palloa saa kaksi elämäkorttia ja 14 pallosta saa kolme elämäkorttia. Peli kestää useamman kierroksen ja jokainen kierros kestää 30 s. Peliä tulisi pelata ainakin neljä kierrosta. Pelin lyhyemmässä versiossa osallistujat jaetaan satunnaisesti ”ei kilpailua”- ja ”kilpailu”-ryhmiin. Sen jälkeen he pelaavat peliä 4-5 kierrosta. Pidemmässä versiossa osallistujat pelaavat kaikki ensin ”ei kilpailua”- ja sen jälkeen ”kilpailu”-versiota. Pelin lopussa voidaan laskea lajien elämäkortit ja piirtää kuvia lajien elämäkorttien määrän muutoksista 4-5 kierroksen jälkeen. Toisin sanoen, miten yksilöiden määrä muuttuu ajassa. Molempien kierrosten jälkeen pelin tuloksista piirretään kuvaaja. Tämän voi tehdä itse käsin piirtämällä tai vaikkapa käyttämällä Exceliä. – – – – – |
Kuvat:
EI KILPAILUA tilanteessa yksilöiden määrä kasvaa ajassa. Aluksi oli pelaamassa 3 ilvestä, 3 kettua ja 3 sutta, jokaisella 3 elämäkorttia. Viidennen kierroksen jälkeen ilveksillä oli yhteensä 18, punaketuilla 17 ja susilla 22 elämäkorttia. Eli tilanteessa, missä on paljon resursseja, yksilöiden määrä ajan kuluessa (eli pelikierrosten lisääntyessä) kasvaa. KILPAILU -tilanteessa yksilöiden määrä laskee ajan (eli pelikierrosten) kuluessa. Pelin alussa elämäkorttien perusteella oli 3 ilvestä, 3 punakettua ja 3 sutta (jokaisella lajilla 3 elämäkorttia). Viidennen kierroksen jälkeen ilveksillä oli yhteensä 9, ketuilla 2 ja susilla 15 elämäkorttia. |
Kuvien piirtämisen jälkeen voidaan pohtia yhdessä seuraavia asioita:
– Oliko helppo kilpailla resursseista ”EI KILPAILUA”-tilanteessa? Pystyitkö keräämään lisää elämäkortteja? – Miten resursseista kilpailu muuttui ”KILPAILU”-tilanteessa? Miksi se oli helpompaa tai vaikeampaa? – Miksi lajin sisäinen ja lajien välinen kilpailu luonnossa on tärkeää - vai onko? Pelin mahdollisia sovelluksia: Esimerkiksi ihmisen toiminta voi vaikuttaa eliöyhteisöihin lisäämällä tai vähentämällä kilpailua (esim. elinympäristöjen huonontuminen ja sitä kautta ravinnon tai pesimäpaikkojen vähentyminen). Tätä voi demonstroida poistamalla tai lisäämällä kesken pelin resursseja (esim. kaiken värisiä palloja yhtä paljon lisää/pois – tai vain joitain värejä lisää/pois). Miten tämä vaikuttaa lajien välisiin kilpailusuhteisiin? |
– – – – – – – – – –
Materiaalia opetuksen tueksi ja inspiraatioksi: Teokset: * Peter R. Grant ja B. Rosemary Grant: 40 Years of Evolution: Darwin´s Finches on Daphne Major Island. Princeton University Press. 2014. Videot: * Fuse School: Competition and Natural Selection * Fuse School: Evolution by Natural Selection-Darwin´s Finches |
Opetusmateriaalimme on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 kansainvälisellä lisenssillä: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
Voit siis käyttää materiaalejamme vapaasti, kuitenkin muistaen mainita meidät alkuperäisenä tekijänä. Sosiaalisen median julkaisuissa pyydämme tägäämään projektimme: Instagram: @evolution_in_action, Facebook: @evoluutiopajat, Bluesky: @evoluutiopajat.bsky.social. Jos käytät materiaalejamme opetuksessasi, kuulemme mielellämme terveisiä ja palautetta. Voit tägätä meidät sosiaalisessa mediassa tai lähettää sähköpostia: [email protected] Evoluutiopajat-logo: jpeg, eps |