Eläinten
suojavärityksen
evoluutio
Ehdotus tuntisuunnitelmaksi: 1. Tiedejohdanto ja varoitusväripeli (45 min). Vuorovaikutteisessa tiedejohdannossa (+ diat) pohditaan yhdessä selityksiä sille, miksi eliöille on kehittynyt niin monia eri tapoja puolustautua ja suojautua saalistusta vastaan. Tätä havainnollistetaan suojavärityspelillä, jossa opitaan, mihin suojavärityksen ja varoitusvärityksen toiminta perustuu. Samalla opitaan tieteellisen tiedon tuottamisen eri vaiheita (aineiston keruu ja tulosten tulkinta). 2. Taideosio, jossa tutustutaan siihen mitä viestejä oma lähiympäristö (esimerkiksi koulun piha) välittää ja miten luemme niitä. Oman tutkiskelun jälkeen luomme aistimuistiinpanoja apuna käyttäen oman mielikuvituskasvin tai hyönteisen käyttäen suojaväritystä, houkutus- tai varoitusvärisignaaleja. - - - - - - - Vanhemmille osallistujille lisätehtävänä: Eläinten värityksen evoluution simulointi (esim. lukiotason kurssit). Santtu Tikka Jyväskylän yliopiston Tilastotieteen laitokselta on kehittänyt meidän verkkosivuillemme simulaation, jonka avulla voidaan havainnollistaa, miten varoitusvärillisten ja suojavärillisten saaliiden osuudet muuttuvat ajan kuluessa, jos saalistuspaine (kuolleisuus) on sama kuin pelissä. Simulaation avulla voidaan myös tarkastella miten jälkeläisten määrä ja mahdolliset kustannukset värityksen tai puolustusmekanismien ylläpidosta vaikuttavat eri petopuolustusstrategioiden yleistymiseen. Voit sijoittaa suoraan Varoitusväripelistä saadut luvut kuolleisuudesta ja eri saalistyyppien lukumääristä simulaatioon ja testata miten käy! Eläintutkija-paja (3 x 45 minuuttia tai 4 x 45 minuuttia). Tutustuttuaan eläinten väritykseen suojavärityspelissä, oppilaat voivat suunnitella oman kokeen, jossa tutkitaan miten varoitusvärillisten ja suojavärillisten keinosaaliiden saalistuspaine eroaa luonnossa. Samalla oppilaat tutustuvat tieteellisen tiedon tuottamisen eri vaiheisiin (teoriaan tutustuminen, kokeen suunnittelu, hypoteesien muodostaminen, aineiston keruu, analysointi ja raportointi) (soveltuu n. 3. luokasta ylöspäin). |
|