Kimalaiskimara
Mikä kimalaisen saa täpinöihinsä? Missä kimalaiset ovat kehittyneet ja miksi ne pukeutuvat raitapukuun? Entä millaisessa elinympäristössä nämä kukkaketojen vakiovieraat pärjäävät parhaiten? Tämä materiaali on pörriäisten seurassa tehtävä kokonaisuus, jossa tutustutaan kimalaisten evoluutioon ja vuorovaikutukseen kasvien kanssa, sekä opitaan muun muassa miten kimalaiset kommunikoivat ja millaista elämä kimalaisyhteiskunnassa on. Materiaaliin sisältyy viisi ääninauhaa sekä esimerkiksi alakoulun kuvistunneille sopiva kuvataidetehtävä. Ääninauhojen kuuntelu voi toimia pohjana kimalaisiin ja pölyttäjiin liittyvien aiheiden käsittelyssä, mutta ääninauhoja voi hyödyntää myös johdantona eläinten väritykseen, viestintään, kilpailuun tai yhteistyön kehittymiseen liittyvissä teemoissa, osana laajempaa ilmiöoppimisen kokonaisuutta. |
1. Kimalaiskuunnelma:
Lähde kimalaisten kanssa kävelylle lähiluontoon tai kuuntele ääninauhat nurmikolla pötkötellen. Parhaiten äänitteet toimivat ulkona kuulokkeista kuunneltuna. Ääninauhat on jaettu eri teemoihin ja voit kuunnella ne missä järjestyksessä tahansa, tai toki vain tietyn, sinua kiinnostavan aihealueen. Äänitteiden kokonaiskesto on noin 24 minuuttia. Tästä voit kuunnella rastit soittolistana, tai kuunnella niistä sivultamme yhden kerrallaan älypuhelimellasi tai muulla kannettavalla äänentoistolaitteella, jonka saa yhdistettyä Internetiin. Ääniraitojen tekstiversio on tarvittaessa ladattavissa tästä (pdf). Jos haluat valmistella ääninauhoista koostuvan kimalaiskävelyn muiden kuljettavaksi, voit tulostaa A5-kokoiset QR-koodirastit täältä (pdf) ja kiinnittää ne valmiiksi valitsemallesi alueelle osallistujien löydettäviksi. QR-koodirastien avausta varten tarvitset puhelimeesi QR-lukijan, ellei tämä kuulu puhelimesi perustoimintoimintoihin valmiiksi. Lukijan voit ladata ilmaiseksi sovelluskaupoista (löydät sen esim. hakusanoilla 'qr-reader' tai 'qr-lukija'). Muistathan mainita meidät lähteenä käyttäessäsi materiaaleja. – – – – – – – – – Ääninauhat olivat esillä osana Luonnon konserttisali 2021 -tapahtumaa, jonka pääosassa oli kartanokimalainen (Bombus hypnorum). * Äänipolku on myös esillä lasten ja nuorten ympäristötila Syötävässä Puistossa Helsingin Mustikkamaalla. (Käyntiosoite: Mustikkamaanpolku 10. ) Jos sinulla on kommentoitavaa tai kysyttävää rastien tekniseen toteutukseen liittyen, ota meihin yhteyttä. Kiitos Olli Loukolalle Kimalaiskimaran tieteellisen sisällön kommentoinnista ja mainioista vinkeistä! – – – – – – – – – |
Klikkaamalla alla olevia kuvia, pääset kuuntelemaan raidat 1-5 yksi kerrallaan:
|
– – – – – – – – –
2. Väriliitukausi Kokeile yhdistää teemaa myös kuvistunnille. Kokosimme liitukauden värimaisemaa ja kirjavien kukkien kehittymistä käsittelevän tehtävän ohjeet tänne. Lisää tehtäviä: Suosittelemme myös Pölyttäjien ja kasvien välinen vuorovaikutus -materiaalejamme saman teeman käsittelyyn. – – – – – – – – – |
|
– – – – – – – – – Keskeiset lähteet ja lisää tietoa aiheesta: Videot: * Nature: Bees learn football from their buddies. * Bumblebee Conservation Trust 2020. Evolution of bumblebees - Where did they come from? (YouTube-video.) * Paukkunen Juho. 2019. Kimalaisten elintavat ja lajien tunnistaminen. Kimalaisseurannan koulutustilaisuus. Pölyhyöty-hankkeen verkkosivulla saatavilla oleva video: https://syke.videosync.fi/elintavat_osa1 * Yle Areena: Älykkäät eläimet (BBC 2021: Animal Einsteins) * Ötökkäakatemia: Tutkimusareenoilla Kirjat ja artikkelit: * Bumblebee Conservation Trust. * Clarke D., Whitney H., Sutton G. & Robert D. 2013. Detection and learning of floral electric fields by bumblebees. Science Vol 340 (6128): 66–69. https://science.sciencemag.org/content/340/6128/66 * Goulson Dave. 2019. Kimalaisen kyydissä - Matka mesipistiäisten maailmaan. Gaudeamus. * Hines H.M. 2008. Historical biogeography, divergence times, and diversification patterns of Bumble Bees (Hymenoptera: Apidae: Bombus). Syst. Biol. Vol 57(1): 58–75, https://doi.org/10.1080/10635150801898912. * Ings T.C., Raine N.E. & Chittka L. 2009. A population comparison of the strength and persistence of innate colour preference and learning speed in the bumblebee Bombus terrestris. Behav. Ecol. Sociobiol. Vol 63: 1207–1218, https://doi.org/10.1007/s00265-009-0731-8. * MaBouDi H., Barron A.B., Li S., Honkanen M., Loukola O.J., Peng F., Li W., Marshall J.A.R., Cope A., Vasilaki E. & Solvi C. 2021. Non-numerical strategies used by bees to solve numerical cognition tasks. Proc. R. Soc. B. Vol 288: 20202711, https://doi.org/10.1098/rspb.2020.2711 * Meyer-Rochow V.B. 2019. Eyes and vision of the bumblebee: a brief review on how bumblebees detect and perceive flowers. Journal of Apiculture Vol 34(2): 107–115, https://doi.org/10.17519/apiculture.2019.06.34.2.107 * Parkkinen Seppo, Paukkunen Juho & Teräs Ilkka. 2018. Suomen kimalaiset. Docendo. * Raine N.E., Ings T.C., Dornhaus A., Saleh N. & Chittka L. 2006. Adaptation, genetic drift, pleiotropy, and history in the evolution of bee foraging behavior. Advances in the Study of Behavior Vol 36: 305–354. https://doi.org/10.1016/S0065-3454(06)36007-X * Nauhoitteilla käytetyt Creative Commons ja Public Domain -lisensoidut ääniefektit löytyvät listattuna kunkin nauhoitteen yhteydestä Soundcloud-sivustoltamme. – – – – – – – – – |
|