Pölyttäjät
ja keväinen
luonto
Valitse ja muokkaa harjoituksia omien tarpeidesi mukaisesti. Mukana on sekä tiede- että taidepainotteisia tehtäviä. Kaikissa tehtävissä voi olla hyödyllistä tutustua aluksi tiedejohdantoon pölyttäjistä.
– – – – – – – – – – 1. Vuorovaikutteisessa tiedejohdannossa (diat) pohditaan yhdessä selityksiä sille, miksi meillä on niin monen muotoisia ja värisiä kukkia? Tähän liittyen käydään läpi kukkien ja pölyttäjien välisiä vuorovaikutussuhteita, mitä värejä monet tärkeät pölyttäjät näkevät (esim. monet hyönteiset ja linnut näkevät ultraviolettia heijastavaa valoa, jota ihmiset eivät näe) ja miten eri pölyttäjälajien herkkyys eri väreille vaihtelee. Samalla käydään läpi miten ihmiset ovat riippuvaisia pölyttäjien tarjoamasta ekosysteemipalvelusta. Diat voi ladata suoraan sivuiltamme yllä olevasta linkistä ja ne voi käydä läpi eri videoneuvottelusovellusten avulla (esim. Zoom, Meet tai Teams). Vaihtoehtoisesti oppilaat voivat lukea tiedejohdannon läpi itsenäisesti, koska siitä löytyvät sekä diat että niihin liittyvät tekstit. Pohjustukseksi voi myös tutustua Ötökkäakatemian Pölyttäjät-sivulle, missä on tietoa pölyttäjien tutkimisesta sekä videoita pölyttäjien käyttäytymisestä. Aiheeseen tutustuttaa myös Yle Uutisluokka Tripletin video Kimalaiset ovat tärkeimpiä pölyttäjähyönteisiä Suomessa. – – – – – – – – – – 2. Oppilaiden omat havainnot pölyttäjistä ja niiden käyttäytymisestä Näissä alla kuvattavissa harjoituksissa oppilaat voivat tehdä omia havaintoja pölyttäjistä ulkona tai omalla parvekkeella sekä harjoitella samalla tieteellisen aineiston keräämistä. Voit lisätä tai vähentää vaikeustasoa riippuen siitä, onko kyseessä ensimmäisen luokan vai lukion oppilaat. Alakoulu ikäisten oppilaiden kanssa voi keskittyä siihen, mitä pölyttäjiä ulkoa löytyi, minkä värisillä kukilla ne vierailevat tai minkä kasvilajien kukilta pölyttäjiä löytyy. Onko jotain kasveja joiden kukilla pölyttäjiä ei näy koskaan? Miten pölyttäjien lukumäärät ja lajimäärät lisääntyvät kevään edetessä? Yläkoulun ja lukion oppilaat voivat kerätä omia aineistoja sekä piirtää niiden pohjalta erilaisia kuvaajia (esim. pylväs- ja piirakkadiagrammeja) sekä analysoida tuloksia vertaamalla luokkakavereidensa kuvaajia omiinsa. Opettaja voi myös yhdistää oppilaiden keräämät aineistot esimerkiksi sen ympäristön mukaan mistä aineisto on kerätty (aineistot metsästä, aineistot puistosta, aineistot puutarhoista) ja oppilaat voivat verrata niistä piirrettyjen kuvaajien perusteella miten pölyttäjälajisto ja pölytettävien kasvien lajisto eroavat toisistaan – vai eroavatko? Samoin johdantodiojen perusteella oppilaat voivat harjoitella tutkimushypoteesien tekemistä ennen aineiston keräämistä ja tarkastella tutkimusaineistonsa perusteella niiden toteutumista. Pölyttäjien tunnistamisessa voi käyttää apuna esimerkiksi seuraavia nettisivuja:
Tarkkaile pölyttäjien käyttäytymistä! Mene ulos esim. omalle pihallesi, läheiseen metsään tai puistoon ja tarkkaile mitä pölyttäjät tekevät. Valitse yksi pölyttäjä (esimerkiksi kukalla oleva kimalainen) ja käytä esim. puhelimesi kelloa ja mittaa miten monta sekuntia tämä kimalainen viettää yhdellä kukalla. Jos osaat, voit yrittää tunnistaa kasvilajin, jonka kukkasella pölyttäjä on, sekä merkata ylös sen kukkien värin. Voit kerätä aineistosi eri tavoin: voit keskittyä yhteen pölyttäjäryhmään (kimalaiset) ja koittaa kerätä havaintoja mahdollisimman monesta kimalaisyksilöstä. Vaihtoehtoisesti voit valita kolme pölyttäjäryhmää (esimerkiksi kimalaiset, kukkakärpäset ja perhoset) ja kerätä havaintoja mahdollisimman monesta yksilöstä per pölyttäjäryhmä. Havaintojesi perusteella voit tarkastella käyvätkö kaikki pölyttäjät samoilla kasveilla vai eroavatko ryhmät sen suhteen millä kasveilla tai minkä värisillä kukilla ne vierailevat? Voit merkata havaintosi Pölyttäjien käyttäytymisaineisto -lomakkeeseen tai voit katsoa siitä mallia ja merkata havainnot samaan tapaan omaan vihkoon tai kännykän muistiinpanoihin. Voit toistaa kokeesi esimerkiksi huhtikuussa ja toukokuussa – huomaatko eroja siinä millä kasveilla pölyttäjät vierailevat tai siinä mitä pölyttäjiä on liikkeellä eniten? Vinkki: Alkukeväästä pölyttäjiä löytää Suomessa helposti esimerkiksi raidan ja muiden pajukasvien kukilta. Pölyttäjät vierailevat myös varhain kukkivissa puutarhojen sipulikasveissa kuten krookuksissa. Kartoita lempiulkoilupaikkasi pölyttäjälajisto! Valitse kohde (esimerkiksi puisto, oma piha, lähimetsä, läheinen pelto tai nurmikkoalue), jossa tykkäät viettää aikaa ja kartoita sen pölyttäjät sekä pölytettävät kasvit. Kirjoita havaintosi ylös joko Pölyttäjäkartoitus-lomakkeelle tai omaan vihkoon. Mitä pölyttäjäryhmien edustajia löysit ja kuinka monta yksilöä per ryhmä näit (esim. kuinka monta kimalaista, kuinka monta mehiläistä)? Voit myös kirjata ylös näitkö pölyttäjän lentämässä kun havaitsit sen vai kukalla. Voit myös yrittää tunnistaa kasvilajin, jolla pölyttäjä oli. Voit tehdä havaintoja yhden tunnin, yhden päivän tai vaikka viikon ajan. Voit lopuksi vertailla havaintojasi luokkakavereidesi kanssa: Eroaako pölyttäjälajisto eri ympäristöissä (esimerkiksi puutarhan lajisto metsän lajistosta)? Millaisissa paikoissa oli vähiten pölyttäjiä? Entä missä eniten? Mitkä kasvit olivat pölyttäjien suosiossa sinun kohteellasi? Tee valokuva-albumi lempiulkokohteesi pölyttäjistä ja niiden suosimista kasveista! Ota valokuvia alueesi pölyttäjistä ja niiden suosimista kukista. Voit myös piirtää kuvia. Voit jälkikäteen yrittää tunnistaa kuvistasi pölyttäjälajin ja kasvilajin. Voit myös kirjoittaa ylös muistiinpanoja siitä, missä kuva on otettu, milloin kuva on otettu ja millainen sää oli. – – – – – – – – – – 3. Pölyttäjän päiväuni Voit muokata tätä harjoitusta riippuen siitä mitä materiaaleja oppilaillasi on käytössä. Ryhmän yhteisen houkutuskukan sijaan oppilaat voivat maalata oman pölyttäjän päiväunikukan, ottaa siitä kuvan ja kertoa luokkatovereilleen millaisia pölyttäjiä he haluavat sillä houkuttaa. Oppilaat voivat myös rakentaa oman pölyttäjän päiväunikukan käyttämällä erilaista kotoa löytyvää kierrätysmateriaalia (vessapaperin rullia, pahvilaatikkoja, maitopurkkeja, paperia) ja värejä tai he voivat tehdä kierrätyspahvista itselleen kukkanaamarin. Opettaja voi kerätä yhteen oppilaiden tekemien kukkien valokuvat ja koostaa niistä luokan oman kukkaniityn ja julkaista sen luokan Peda.net-sivuilla. Inspiraation lähteenä voi käyttää valokuvia pölyttäjän päiväunista meidän Instagram-tilillä tai Twitter-tilillä, tai katsoa Annantalon animaatioryhmän pölyttäjäanimaation täältä. – – – – – – – – – – 4. Mehiläistanssi Tiesitkö, että mehiläiset viestivät yhdyskuntansa muille mehiläisille kukkien sijainnista erityisen mehiläistanssin avulla! Kun mehiläinen on löytänyt hyvän mesilähteen ne palaavat kotiin ja viestivät uuden ravintopaikan sijainnin tanssin avulla. Tanssissa mehiläinen kävelee kahdeksikon (8) muotoista kuviota, joka sijaitsee auringon suhteen samassa kulmassa kuin mihin muiden mehiläisten pitäisi suunnata pesältä lähtiessään kukat löytääkseen. Sen miten kaukana kukat sijaitsevat mehiläiset viestivät heiluttamalla ja pöristämällä ruumistaan paikallaan: jos kukat ovat lähellä pöristys kestää vain hetken ja jos kukat ovat kaukana pöristys kestää pidempään. Tehtäviä kotiin: – Oma tanssivideo: Voit lähteä ulos esittämään oman mehiläistanssisi tai keksiä ihan oman tanssin. Miltä sinun oma tanssisi näyttäisi? Mitä sillä haluaisit viestiä, jos et kukkien sijaintia? Voit pyytää vanhempiasi kuvaamaan sen ja lähettää videon tervehdyksenä vaikka jollekin läheisellesi! – Havainnot ulkona: Etsi mieluisa paikka ulkoa, jossa haluat viettää hetkisen aikaa ja havainnoida kevättä ympärilläsi. Millaisia erilaisia viestejä voit havaita ympärilläsi olevien eliöiden lähettävän toisilleen? Viestivätkö kasvit tai vaikkapa linnut toisilleen? Miten? Lisäinspiraatiota tanssiin voit löytää täältä. – – – – – – – – – – 5. Ikkunani tarina Tämä harjoitus on erityisesti niille lapsille ja nuorille, jotka eivät voi mennä ulos. Pyydä oppilaita valitsemaan parit, joiden kanssa he työskentelevät. Asetu mukavasti ikkunan ääreen ja tarkkaile huolellisesti maailmaa ulkona ainakin 10 minuutin ajan. Mitä merkkejä keväästä näet? Mitkä kukat kukkivat ensin? Näetkö lintuja? Millaisia kasveja ja puita näet? Pystytkö näkemään hyönteisiä lentämässä tai ryömimässä ikkunalaudallasi tai läheisessä puussa? Tunnistatko mitä ne ovat? Millaisia värejä tai liikkeitä näet? Millainen sää on? Oppilaat voivat tehdä havaintoja näkemästään. Tämän jälkeen he kirjoittavat pienen tarinan tai kuvaelman, jossa kuvailevat ikkunasta näkyneet asiat niin yksityiskohtaisesti kuin pystyvät. Vanhempien, kirjojen ja internetin avulla he voivat myös yrittää tunnistaa lajien nimiä, jotka näkivät ja sisällyttää ne tarinaan. Kun ikkunan tarina on kirjoitettu, he voivat vaihtaa ne parinsa kanssa (sähköposti, Peda.net, WhatsApp-viesti). Nyt sinulla on parisi kirjoittama tarina. Lue kuvaus huolellisesti ja sulje silmäsi. Yritä kuvitella näkymä mahdollisimman tarkasti. Ota paperi ja värejä (voit valita itse haluatko maalata tai piirtää) ja kuvaa paperille ystäväsi ikkunan tarina mahdollisimman tarkasti. Kun olet valmis, ota työstäsi kuva ja lähetä se takaisin ystävällesi. Oppilaat voivat myös ottaa valokuvia ikkunansa näkymästä ja opettaja voi julkaista niitä yhdessä piirrosten kanssa esim. luokan Peda.net-sivuilla. – – – – – – – – – – Lisää pölyttäjistä teoksia:
Meistä olisi ihana nähdä näiden harjoitteiden lopputuloksia! Jos julkaisette niitä Instagramissa tai Twitterissä niin voitte merkata meidät julkaisuun (Twitter: @EvoWorkshops, Instagram: #evolution_in_action). Voitte myös lähettää meille valokuvan sähköpostilla ([email protected]). Ikkunanäkymät voit merkata #storyofmywindow ja villin mehiläistanssin #waggledancingthroughcorona. |
|
– – – – – – – – –
Opetusmateriaalimme on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 kansainvälisellä lisenssillä: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/. Voit siis käyttää materiaalejamme vapaasti, kuitenkin muistaen mainita meidät alkuperäisenä tekijänä. Sosiaalisen median julkaisuissa pyydämme tägäämään projektimme: Instagram: @evolution_in_action, Facebook: @evoluutiopajat, Bluesky: @evoluutiopajat.bsky.social. Jos käytät materiaalejamme opetuksessasi, kuulemme mielellämme terveisiä ja palautetta. Voit tägätä meidät sosiaalisessa mediassa tai lähettää sähköpostia: [email protected] Evoluutiopajat-logo: jpeg, eps |