Pölyttäjien ja kasvien välinen
vuorovaikutus
Tehtävät: 1. Tiedejohdanto Vuorovaikutteisessa tiedejohdannossa (diat) pohditaan yhdessä selityksiä sille, miksi meillä on niin monen muotoisia ja värisiä kukkia. Tähän liittyen käydään läpi kukkien ja pölyttäjien välisiä vuorovaikutussuhteita, mitä värejä monet tärkeät pölyttäjät näkevät (esim. monet hyönteiset ja linnut näkevät ultraviolettia heijastavaa valoa, jota ihmiset eivät näe) ja miten eri pölyttäjälajien herkkyys eri väreille vaihtelee. Samalla käydään läpi miten ihmiset ovat riippuvaisia pölyttäjien tarjoamasta ekosysteemipalvelusta. (20-25 minuuttia) 2. Viestijuoksu Liikunnallisessa viestijuoksu tyyppisessä pölytyspelissä havainnollistetaan miten esim. kukkien visuaalisen taustan värityksestä ja pölyttäjän näöstä riippuen luonnonvalinta suosii eri värisiä kukkia eri ympäristöissä. (20 minuuttia) 3. Havainnot Oppilaiden omat havainnot UV-taskulamppujen avulla. Oppilaat voivat kerätä ulkoa eri kasvien kukkia ja tutkailla niitä UV-taskulamppujen avulla, joilla ihmissilmälle näkymättömät ultraviolettia heijastavat kuviot muuttuvat näkyväksi. Talvella voidaan turvautua kukkakauppojen valikoimaan tai huonekasveihin. 4. Pölyttäjän päiväuni Tehtävänä on ryhmän yhteinen, pölyttäjän silmin katsottava, ultraviolettivalossa hehkuva kukka. Jokainen osallistuja tekee kukalle oman terälehden, jotka kootaan tilaan levittyväksi ryhmän kollektiiviseksi taideteokseksi. Tästä pääset tehtävän ohjeistukseen. |